Historie

Op 28 maart 2004 kwamen Manu De Craene, Frankie Deck en Luc De Smet terug van een individuele navigatievlucht. Toevallig riepen ze gelijktijdig “Ursel Radio” op. Zoals gebruikelijk vergewisten ze zich van de baan in gebruik en de eventuele aanbevelingen van de dienstdoende luchtvaartterreinoverste. Maar in plaats van eerst naar het vliegveld te vliegen, coördineerden ze onderling om eens een “join up” te proberen. Uiteindelijk vonden ze elkaar en bleven in elkaars omgeving hangen. Eigenlijk was dit nog ver van een formatie. Toch beviel hen deze andere manier van vliegen en nadat ze geland waren wilden ze dit nog wel eens proberen.

vicstart

Ze sloegen er de Belgische luchtvaartwetgeving op na om te zien wat mocht en niet mocht inzake formatievliegen. Ze wisten ook dat ze bepaalde technieken moesten aanleren om dit in de toekomst beter te doen. In een eerste instantie was dit een ideale gelegenheid om hun flying skills wat aan te scherpen en te verbeteren, daar formatievliegen heel wat coördinatie vergt.

victors_2004

Ze zochten verder naar documentatie bij de luchtmacht, internet en via andere luchtvaartbronnen om toch meer inzicht en technieken onder de knie te krijgen.

Op regelmatige basis probeerden ze dit te oefenen tot ze op 27 augustus 2004 gevraagd werden om een overvlucht te maken tijdens de opendeurdagen van de brandweer van Gavere.

Nadien vlogen ze geregeld tijdens evenementen op het vliegveld van Ursel, zoals de doop van het nieuwe vliegtuig OO-ILS, een huwelijk van een clubinstructeur, Wings en Wheels,… In 2006 konden ze onverwacht deelnemen aan de grote internationale airshow van Koksijde en eveneens aan de Fly-inn te Zoersel. Dit viel zo goed in de smaak bij de verschillende piloten dat er toen besloten werd om ook naar de toekomst toe op een nog meer professionele en gestructureerde manier verder te gaan. Dit betekende o.a. het oprichten van een VZW, het opstellen van gestandaardiseerde procedures, het uitbouwen van een volledige promotieteam en uiteraard nog meer gaan oefenen. The Victors accepteerden twee extra piloten om in de toekomst zoveel mogelijk displays met 4 vliegtuigen voor te stellen.

victors_hisorie_1T

Om naar het buitenland meer bekend te worden, maken ze ook regelmatig deel uit van The European Airshow Council, waar organisatoren en display teams van de ganse wereld hun ervaringen en lessons learned uitgebreid komen uitleggen.

Op speciale gelegenheden hebben ze soms eens een formatievlucht uitgevoerd met derden, zoals hier met de Flying Legends uit Kortrijk in 2006 en met de Stinson reliant in 2009.

viclegends

Op de Airshow in SANICOLE in september 2010 vlogen The Victors hun 100ste display. Hierbij werden ze gefeliciteerd door de organisator en ook door het bekende Breitling Jet team en The Turkish Stars.

In augustus 2011 werden The Victors uitgenodigd op SIAF2011, het Slovak International Air Fest, meteen hun debuut buiten België.

victors_sliac

DE NAAM “THE VICTORS”  

Vanwaar nu de naam The Victors. Wanneer ze onze  eerste vluchten deden met 3 vliegtuigen, vlogen ze steeds met de kenletters OO-VMC, OO-VMX en de OO-VCU. Aangezien er bij de drie roepnamen een V instond, die volgens het radiotelefonisch alfabet als “Victor” uitgesproken wordt, was de naam geboren.

DE PETER VAN HET FORMATIETEAM

Onze peter van het team is niemand minder dan Vlaams steracteur Lucas Van den Eynde, bekend van o.a. de Musical Daens, Aspe, Van Vlees en bloed,…. Lucas is tevens zelf een fervent privaat piloot.

victors_break